Telemarketing tariefstructuren

In het andere blogartikel op onze website ( welk B2B callcenter kiezen)schreef ik over een aantal zaken waar u op dient te letten bij het maken van de keuze voor het juiste callcenter.

Een belangrijk aspect, waar ik het nu over schrijf, zijn de gangbare telemarketing tarieven. Wat kost B2B telemarketing? Hoewel telemarketing doorgaans sterk omzetverhogend werkt, geldt ook hier dat “de kost voor de baat” uit gaat. Het is daarom vanzelfsprekend dat u van tevoren een goede analyse maakt van wat een callcenter u nu uiteindelijk gaat kosten.

Ook wat betreft telemarketing is het gezegde “goedkoop is duurkoop” van toepassing. Een serieus business-to-business callcenter maakt per beller tussen de 25 en 30 euro per uur kosten.

Ik zal u kort toelichten hoe ik aan dit bedrag kom. B2B bellen betekent: in contact komen met beslissingnemers, mensen op directieniveau dus. Het is dan ook logisch dat degenen die voor u gaan bellen zelf ook een bepaald niveau hebben.

Hier moet u niet op willen bezuinigen, het gaat hier immers over de wijze waarop uw bedrijf wordt vertegenwoordigd bij uw potentiële klanten! Met andere woorden, een serieuze B2B callcenter agent verdient zo tussen de 10 euro en 12 euro netto. Aangezien callcenters vrijwel altijd gebruik maken van payrollbureau's is de kostprijs van een agent zo'n 20 euro per uur.

Tel daar extra kosten boven op, zoals IT-kosten, supervisiekosten, telefoniekosten, huur van het pand, electriciteit, andere salarissen etc., en u zit al snel op een bedrag van boven de 30 euro. Dit bedrag is natuurlijk relatief en afhankelijk van de grootte van het bedrijf; bij een groter aantal bellers zullen de vaste kosten relatief lager worden. De vraag is echter in hoeverre u gebaat bent bij een telemarketingbedrijf dat erg groot is.


Wat kost professionele telemarketing?

Goed, wat moet telemarketing u dan kosten? Als de kostenstructuur op meer dan 30 euro per uur uit komt, en het callcenter wil ook nog wat verdienen, ligt het gefactureerde tarief gemiddeld tussen de 40 en 50 euro. Dit bedrag kan hoger uitvallen als er specialistische telemarketeers aan de slag moeten.

Voor de B2B telemarketingbranche geldt, dat er gemiddeld 3 uur bellen nodig zijn om tot 1 afspraak te komen. Met andere woorden; u bent, omgerekend, zo'n 120 - 150 euro per afspraak kwijt. Wat als het callcenter nu niet scoort? Dan bent u 120 - 150 euro kwijt, voor niets.


No cure no pay telemarketing: wel pay, geen cure!

Vandaar dus dat er opdrachtgevers zijn die op zoek gaan naar callcenters die werken op basis van 'no cure, no pay'. Dit klinkt zeer aantrekkelijk, en lijkt weinig risico's met zich mee te dragen, maar niets is minder waar. Het callcenter zal namelijk alles op alles zetten om zo veel mogelijk afspraken te maken, en dit gaat nu eenmaal niet samen met kwaliteit.

Stelt u zich de volgende situatie eens voor: u spreekt af met een callcenter 120 euro te betalen voor een afspraak. Het is u inmiddels bekend dat er gemiddeld 3 uur nodig zijn om een afspraak te maken. Tijdens het bellen blijkt echter dat uw propositie niet zo goed aan slaat als gehoopt en ligt het gemiddelde op 1 per 4 uur. Op dat moment speelt het callcenter dus quite, of presteert “under target”. Als er nu meerdere mensen zitten te bellen, wat doorgaans het geval is, en één iemand scoort niet op het gemiddelde van 1 per 4 uur, dan lijdt het callcenter dus al verlies.

Uiteraard is dit voor een callcenter een weinig aantrekkelijke situatie. Het gevolg zal zijn dat zij ervoor kiest uw campagne abrupt te beëindigen, of slechte afspraken gaat aanleveren waar u niet op zit te wachten. Er is dan sprake van “hard selling”. Uw conclusie is hoogstwaarschijnlijk daarna dat “telemarketing niet werkt”.

Indien het no cure no pay callcenter enigszins heeft nagedacht, zal zij daarom een erg hoge prijs per afspraak vragen. Er moet immers een extra marge worden ingebouwd om te proberen verliesgevende situaties te voorkomen. Een afspraak, die normaal 120 euro kost op basis van uurtarief, kost dan doorgaans 200 euro of meer. U betaald dus meer geld om uw risico te beperken, terwijl u feitelijk juist meer risico loopt.

Uw beste keuze is daarom nog steeds een callcenter dat werkt op uurbasis. Als u de juiste acquisitiepartner kiest, wordt uw bedrijf professioneel vertegenwoordigd, en ontvangt u kwalitatieve afspraken. Afspraken waar u wat aan heeft. Afspraken die u geld opleveren.

Bel daarom ABT, voor kwalitatieve B2B telemarketing. 020-7508585.